Maija ja Sohvi, tulkaahan kahville!

Arabian vanhoille astiastoille on usein annettu naisten nimiä.

Keräsin omasta hyllystä nais-kahvikuppeja tähän juttuun. Naiskuppien lisäksi Satavuotiaan hyllyissä on noin kaksikymmentä erilaista vanhaa arabiankuppiparia. Silloin tällöin kirpputoreilta löytyy lisää kauniita ja hyväkuntoisia kuppeja. 

Aamuisin on mukava katsella hyllyä ja valita päivän kuppi. Vieraille katamme kauneimmat kupit; jokaiselle erilaisen.


Anneli



Heili (päätin, että Heili on naisen nimi, kun kerran kaapissa oli näin kaunis kuppipari)


Katri


Maija

Maijaa on myös turkoosin värisenä.
Huom. Lisäys: Maijoissa on kupin sisuskin värillinen, ei valkoinen. Joten kuvan kuppi ei lienekään Maija vaan joku muu saman mallinen. Alakuvan kuppi on oikea Maija. Piileskeli hyllyn takarivissä, ja löysin vasta nyt.



Sohvi


Tytti


Muita naisia, joilla on oma nimikkokuppi, ovat ainakin Anna, Anni, Ansa, Armi, Bella, Diana, Donna, Doria, Eila, Elina, Elisabet, Elna, Heidi, Helena, Helmi, Hilkka, Hilkka-Liisa, Inga-Liisa, Iris, Irma, Johanna, Julia, Kaarina, Kirsti, Kristiina, Kyllikki, Laila, Laura, Leena, Lempi, Liisa, Loviisa, Maija-Liisa, Marja, Martta, Milja, Minerva, Mirja, Monica, Nora, Paula, Pauliina, Pirkko, Päivi, Raija, Raili, Riikka, Rosita, Saara, Saara-Liisa, Salla, Salli, Sara, Selma, Sinikka, Sointu, Suvi, Sylvia, Talvikki, Tanja, Terhi, Tuula, Veera, Venla ja Vuokko.

Lisäys nro2:
Kartanokahvila Kaisan omistaja kertoo netissä naisten nimisiä kahvikuppeja olevan liki 250.

Kommentit

  1. Kauniita kahvikuppeja kauniine nimineen. Ihan jokainen. Maija on noista tutuin, tosin turkoosina.
    Hieno tapa kattaa vieraille kullekin oma kuppi. Tuurilla vieras saattaa saada oman nimikkokuppinsa.

    VastaaPoista
  2. Nättejä ja sympaattisia. Minulle keltainen tai turkoosi, kiitos. 💛 Maija on kauniin muotoinen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Rita A! Ok, keltainen tai turkoosi Maija 😁.

      Poista
  3. Muistelen nähneeni Sohvikupin joskus ja voisin nauttia kahvin sellaisesta nytkin. Kiitos, kattaisitko Sohvin minulle.
    Minulla täällä pienessä kodissa ei ole ainuttakaan kahvikuppiparia. Annoin muuton yhteydessä pois.

    VastaaPoista
  4. Upeita ovat. Astiastoja on tällä hetkellä aika vaikea myydä, ainakin täälläpäin.

    VastaaPoista
  5. Kiva postauksen aihe. Aika paljon on naisten nimisiä astiasarjoja.
    Minulla on neljä keltaista Arabian kahvilautasta ilman kuppia. Kupit ovat hakusessa, vielä en ole löytänyt.

    VastaaPoista
  6. Nyt kävi hauskasti ja tein jotain mitä en yleensä koskaan tee. Tilasin Torista :-) ja ehkäpä arvaatkin niin kyseessä oli Terhi-kahvikuppi. Toivottavasti tulee ehjänä perille ja voin sitten Touhulassa juoda siitä aamu- ja päiväkahvit.
    Kauniita kaikki nuo kuvaamasi kupit. Tytti on vanha tuttu :-).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Terhi! Löysin netistä useamman erilaisen Terhin. Tilasitkohan kissankellokranssi- Terhin vai jonkun muun. Kauniilta näyttivät kaikki. Olisi mukava tietää minkälaisen kupin saat.

      Poista
  7. Lovely !!! All of them ! Love the names you gave...
    Have a nice week !
    Anna

    VastaaPoista
  8. Kiitos kutsusta. Maija-kuppi on juuri oikea minulle, vaatimaton ja koristelematon. Mutta juon kahvia sen verran, että varaa toinenkin kuppi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä ja kiitos Maija! Keitän kahvia riittävästi ja varaan toiseksi kupiksi Kyllikin; se oli muistaakseni todella kaunis. Pitäisi vaan ensin löytää sellainen jostain 😂.

      Poista
  9. Kiitos kutsusta. Minä valitsisin Katri-kupin. Mielenkiintoista, että naisten nimet ovat päässet näin laajasti kuppien nimiksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ole hyvä ja kiitos Puikoillanikin! Katri on viehättävä valinta. Vain muutaman mies-kupin olen huomannut nettiä ja kirjoja selatessa.

      Poista
  10. Ihania kuppeja! Olisipa ihana kattaa puutarhakaffeille vanhat kukkaiset Liisa-kupit😎Tottahan toki minun piti heti käydä googlailemassa millainen nimikkokuppini onkaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla on Liisa-matalat ruokalautaset, ja ne ovat todella ihanat. Kahvikuppeja en ole nähnyt kuin kuvissa. Kiitos Liisa!

      Poista
  11. Jestas mikä määrä naiskuppeja! En olisi uskonut ilman tuota listaa. Kauniita kaikki, etenkin kuviolliset. Meillä on mökillä isoäidin vanhat kultareunuskupposet lautasineen, harvoin käytössä. Näyttävät siellä vähän hassuilta, kun muuten on ihan graavit astiat mukeineen ja muineen. Joskus on kuitenkin kiva vähän hienostella, jos vaikka sattuu olemaan kaakkua, kuten ehkä juhannuksena.

    VastaaPoista
  12. Olipa kiva idea esitellä nuo kupit. Olit lisäksi etsinyt kaikki naisten nimillä olevat kupit!
    Just niin, että otat hyllystä juuri sen kuppiparin, joka tuntuu sopivan aamuusi. Mitä niitä kuppeja siellä hyllyssä hautomaan!

    Vieraita nimiä. Sohvin palasia olen nähnyt ruukun pohjalla. Ehkäpä vanhemmiltani on särkynyt kuppeja ja sirpaleet on hyödynnetty ihan oikein.

    Kävin kerran kahvilassa, jossa asiakas sai valita ruusu- tai muun kukkakupin kahvilleen.

    Meillä on molemmista suvuista tulleita kultareunaisia vanhan ajan kuppeja ja koko astiasto. Eräs tuttu rouva haluaa, että katan nimenomaan ne kupit hänen tullessaan vierailulle. Astiat pitää pestä käsin, ettei kultaus kulu liikaa.

    Anna, maittavaa helatorstain päiväkahvihetkeä - minkähän kupin valitsetkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sirpa! Nuo vanhat kupit vaan ovat niin ihania. Tämän tekstin julkaisemisen jälkeen löysin yllättävän tiedon netistä, ja toistaiseksi jätän kuitenkin kupit kaappiin. Kirjoitan tarkemmin myöhemmin.

      Poista
  13. Kiva idea kattaa jokaiselle erilainen kuppipari:)

    VastaaPoista
  14. Onpas kivoja kuppeja. En ole tiennytkään että Arabia on nimennyt niitä naisten nimien mukaan🙂. Täällä näyttää oppivan aina jotain uutta😀

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu näin on, kivat kupit, kivat nimet. Kiitos Irma!

      Poista
  15. Oih - Terhin blogissa juuri ihailin Terhi-kupposta....
    Pirjosta ei taida olla muuta kuin Pirjo-purjoleike....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pirjo-kuppia en löytänyt, vaikka etsin. Kiitos Repolainen!

      Poista

Lähetä kommentti