Myötähäpeätesti

Tiedätkö mitä myötähäpeä tarkoittaa? Se on tunne, joka tulee, kun ihminen häpeää jonkun toisen ihmisen jotain typerää tai hullua tekemistä. Ihmiset kykenevät tuntemaan myötähäpeää eri tasoisesti. Miten hyvin sinä pystyt kokemaan kyseistä tunnetta. Nyt sinulla on mahdollisuus testata se!

Käytän tässä esimerkkinä erään ihmisen tekemisiä. Sillä ei ole merkitystä, että kuka hän on tai minkä niminen hän on. Taustatietona kuitenkin kerron, että hän pitää kovasti värikkäistä langoista ja metsäpuutarhansa eli leikkikenttänsä koristelusta. Haastatellessani häntä taustatietojen saamiseksi hän ehti kertoa, että tietää kyllä säiden ym. ulko-olosuhteiden vaikuttavan "teoksiinsa", mutta ei se mitään, hän tekee uusia, tekeminen on se hauskin juttu kuulemma.

No niin, seuraavaksi näytän hänen tekeleensä paikoilleen sijoitettuina. Katsele niitä kaikessa rauhassa ja kuulostele sisintäsi. Miltä tuntuu? Vastaa sitten kuvien jälkeen olevaan kysymykseen, valitse vain yksi vaihtoehto.



Miltä tuntui?

1. En tuntenut mitään.

2. Vähän huvitti.

3. Tuli pienesti surku, mutta en viitsinyt kauaa katsella.

4. Voi että, toivottavasti edes naapuri käy ottamassa nuo pian pois.

5. Eikö kukaan huolehdi tuosta ihmisrauniosta, hoitoonhan hänet pitäisi kärrätä. Hyi hitto.

6. Hävettää aika paljon olla suomalainen, jos kerran joku Suomessa tekee tuollaista.

7. Järkytyin niin pahasti ja koin niin valtavaa häpeää, että jouduin menemään ensiapuun, ja olen vieläkin teho-osastolla hoidossa.

Kommentit

  1. Myötähäpeä on minulle tuttu tunne. Tässä kyselyssä en kuitenkaan löydä yhtäkään sopivaa vastausta. Oman metsäpuutarhansa saa koristella haluamallaan tavalla, kunhan ei aiheuta luonnolle vahinkoa. Värikkäät neuleet tuovat iloa mahdollisille kulkijoille. Minulle nousi hymy huulille kuvia katsoessa. Uskon, että niin kävisi, jos metsässä kulkiessani näkisin kuvasi kaltaisia koristuksia.

    VastaaPoista
  2. Eipä osunut noista tunnetiloista mikään kohdalle. Sen sijaan kirkkaista väreistä pitävälle ne tuottivat pelkkää iloa.😊😊

    VastaaPoista
  3. Vastauksista puuttuu vaihtoehto 8. Muu, mikä? Kuvaile.
    Ja siihen kuvailisin näin: Vau, miten upea! (Ensimmäisen kuvan kohdalla). Miten taidokas ja ihana, taideteos suorastaan. Toisen kuvan kohdalla mietin, että tämäkin on kiva, mutta suurempi vau-reaktio tuli ensimmäisestä.

    VastaaPoista
  4. 8. Tunsin iloa värikkyydestä ja sateenkaariväen oikeuksien puolesta liputtamisesta 💚

    VastaaPoista
  5. Ei osunut yhtään vaihtoehtoa kohdilleen. Voisin omankin pihan noin koristella ja naapurit saisivat myötähäpeillä rauhassa 😂

    VastaaPoista
  6. Valitsen kakkosen, mutta vaihdan vähän sanan paljon huvitti :-)))
    Ihanaa tilataidetta jossa parasta kauniit kirkkaat värit. Tekijä on taatusi iloinen, positiivinen ja luova tyyppi. Ennemmin tunnen kateutta kuin myötähäpeää.

    VastaaPoista
  7. Minäkin valitsen kakkosen ja lisään vielä, että iloisesti huvitti. Kerropa terveisiä tälle haastateltavalle, että lisää vaan tällaisia väriläikkiä ulos.

    VastaaPoista
  8. Tuon tuunatun kakkosen kanssa menen myös minä. Hän on kyllä uskomaton taiteilija. Samoin minulta terkkuja.

    VastaaPoista
  9. Myötähäpeä on tunnu tunne, mutta tähän taideteokseen viitaten mikään testin vastauksista ei anna oikeaa vastausta minun kohdalla... joten valitsen kohdan 8. joku muu, mikä?

    Tämähän on niin upeaa taidetta ja kun vielä ulos/luontoon laitettu esille, niin olen valmis polkemaan pitkänkin matkan nähdäkseni sen livenä... rakastan ulkotaidetta - ihanaa kun on ihmisiä, jotka näin tekevät ja tarjoavat tällaiselle myötähävettävälle tyypille jotain uniikkia ja ultimaattista ilman, että pitäisi rahautua (ja ahdistua) jonnekin sisälle (=rakennettuun ympäristöön), jota välttelen viimeiseen saakka!!

    VastaaPoista
  10. Minunkaan mielestäni mikään kohta ei kohdannut omiin ajatuksiini. Somaa taidetta, ihan mielelläni katsoin . Jos olisi pakko valita jokin, niin "huvitti", mutta vain myönteisessä mielessä.

    VastaaPoista
  11. En tuntenut myötähäpeää. Pikemminkin - minä tykkäsin tuosta väri-iloittelusta. Pikemminkin voisin itsekin keksiä jotain hauskaa käkkärämäntysuolle, jota usein ikkunastani katselen.

    VastaaPoista
  12. Kuten edellisetkin kommentoijat minäkin tykkäsin näistä:)
    Tuollaisia olisi mukava katsella luontopolun varrella. Tunnen kyllä henkilön kenen mielestä tämän tyyppiset työt eivät kuulu luontoon, se en kuitenkaan ole minä:)
    Myötähäpeää olen kyllä tuntenut joten tiedän senkin tunteen:)

    VastaaPoista
  13. Myötähäpeää tunnen kun joku esittelee jotain, missä ei ole ideaa, osaamista eikä kauneutta. Mutta noissa töissä niitä on.

    VastaaPoista
  14. Tiedän mitä myötähäpeä on ja olen tuntenutkin sitä. Näissä töissä en tunne sitä ja katson iloiten värikkäitä ITEtaideluomuksia. Tämä tekee hyvän mielen ja jokainen saa tehdä omalla pihallaan mitä haluaa (lain sallimissa rajoissa :)

    VastaaPoista
  15. Hmm, miltä tuntui? Riemukkaat vastausvaihtoehdot naurattivat. Sitten tuli mieleeni äidin kotitalon edustan virkkauksin "puetut" valaisinpylväät, jotka olivat mielestäni aika piristäviä😄

    VastaaPoista
  16. Minulle tuli vain ilon tunne ja riemukas tunne kaikkien niiden puolesta, jotka sattuvat näkemään tuon väripirskahduksen livenä.

    VastaaPoista
  17. Pirteät iloa tuottavat taideteokset.

    VastaaPoista
  18. Varsinkin tuo ykköskuvassa ollut koriste on aivan upea, miksi ihmeessä hävetä näistä kumpaistakaan. Antaa vaan kaikkien kukkien tai taideteosten näkyä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Anu! Kun yritän tulla blogiisi, tulee ilmoitus, että vältä tätä sivustoa, joku tietoturvajuttu ???, en uskalla tulla kommentoimaan juttujasi. Tiesitkö tästä? Onkohan muillakin sama juttu?

      Poista
    2. Kiitos kun kerroit, en tiennyt että blogini näyttää jotain tuollaista. Ja nyt olen aika ymmälläni, että miten tuon saisi pois?

      Poista
    3. Ja vielä tuli mieleen, että oletko kokeillut useammalla selaimella, tuleeko kaikissa sama teksti. Minä käytän itse eniten Firefoxia.

      Poista
    4. Kiitos Anu neuvoista! Jostain syystä lukulistani blogeista vain sinun blogi reagoi noin. Täytyy yrittää jotain joo. Teen kaiken vain puhelimella, niin siksikin olen varovainen, ja ongelma voi johtua jostain puhelimeeni liittyvästä???

      Poista
  19. Annetuista vaihtoehdoista en löytänyt valitettavasti yhtään sopivaa.
    Minusta nämä värikkäät työt herättävät minussa positiivisia ajatuksia -
    eivät siis missään tapauksessa myötähäpeää. Värit lankatöissä sointuvat
    harmonisesti toisiinsa ja työn jälki on mallikelpoista. Aivan huikeita
    koristeita omalla pihalla. Enemmän paheksun sellaisia epäsiistejä
    pihoja, joihin on "kerätty autonromuja". Ilmeisesti niitä on kai tarkoitus
    kunnostaa mutta koskaan ei tapahdu mitään vaan ruoho sekä horsmat
    jatkat kasvuaan niiden ympärillä. Mietin aina myös ympäristö näkökulmaa eli valuu "autoromuista" vaikka öljyä tai jotain muita nesteitä maaperään...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kauniista sanoistasi Marjo! Aivan liian paljon on romuisia pihoja, ja juu, jopa luonnolle vaarallisia.

      Poista
  20. Näistä tulisi hyvä mieli, jos tällaisiin joskus jossain metsälenkillä törmäisi.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti