Myötähäpeätesti
Tiedätkö mitä myötähäpeä tarkoittaa? Se on tunne, joka tulee, kun ihminen häpeää jonkun toisen ihmisen jotain typerää tai hullua tekemistä. Ihmiset kykenevät tuntemaan myötähäpeää eri tasoisesti. Miten hyvin sinä pystyt kokemaan kyseistä tunnetta. Nyt sinulla on mahdollisuus testata se!
Käytän tässä esimerkkinä erään ihmisen tekemisiä. Sillä ei ole merkitystä, että kuka hän on tai minkä niminen hän on. Taustatietona kuitenkin kerron, että hän pitää kovasti värikkäistä langoista ja metsäpuutarhansa eli leikkikenttänsä koristelusta. Haastatellessani häntä taustatietojen saamiseksi hän ehti kertoa, että tietää kyllä säiden ym. ulko-olosuhteiden vaikuttavan "teoksiinsa", mutta ei se mitään, hän tekee uusia, tekeminen on se hauskin juttu kuulemma.
No niin, seuraavaksi näytän hänen tekeleensä paikoilleen sijoitettuina. Katsele niitä kaikessa rauhassa ja kuulostele sisintäsi. Miltä tuntuu? Vastaa sitten kuvien jälkeen olevaan kysymykseen, valitse vain yksi vaihtoehto.
1. En tuntenut mitään.
2. Vähän huvitti.
3. Tuli pienesti surku, mutta en viitsinyt kauaa katsella.
4. Voi että, toivottavasti edes naapuri käy ottamassa nuo pian pois.
5. Eikö kukaan huolehdi tuosta ihmisrauniosta, hoitoonhan hänet pitäisi kärrätä. Hyi hitto.
6. Hävettää aika paljon olla suomalainen, jos kerran joku Suomessa tekee tuollaista.
7. Järkytyin niin pahasti ja koin niin valtavaa häpeää, että jouduin menemään ensiapuun, ja olen vieläkin teho-osastolla hoidossa.


Myötähäpeä on minulle tuttu tunne. Tässä kyselyssä en kuitenkaan löydä yhtäkään sopivaa vastausta. Oman metsäpuutarhansa saa koristella haluamallaan tavalla, kunhan ei aiheuta luonnolle vahinkoa. Värikkäät neuleet tuovat iloa mahdollisille kulkijoille. Minulle nousi hymy huulille kuvia katsoessa. Uskon, että niin kävisi, jos metsässä kulkiessani näkisin kuvasi kaltaisia koristuksia.
VastaaPoistaKiitos Between!
PoistaEipä osunut noista tunnetiloista mikään kohdalle. Sen sijaan kirkkaista väreistä pitävälle ne tuottivat pelkkää iloa.😊😊
VastaaPoistaKiitos Kruunuvuokko!
PoistaVastauksista puuttuu vaihtoehto 8. Muu, mikä? Kuvaile.
VastaaPoistaJa siihen kuvailisin näin: Vau, miten upea! (Ensimmäisen kuvan kohdalla). Miten taidokas ja ihana, taideteos suorastaan. Toisen kuvan kohdalla mietin, että tämäkin on kiva, mutta suurempi vau-reaktio tuli ensimmäisestä.
Kiitos Saila!
Poista8. Tunsin iloa värikkyydestä ja sateenkaariväen oikeuksien puolesta liputtamisesta 💚
VastaaPoistaKiitos Rita A!
PoistaEi osunut yhtään vaihtoehtoa kohdilleen. Voisin omankin pihan noin koristella ja naapurit saisivat myötähäpeillä rauhassa 😂
VastaaPoistaKiitos enkulin käsityöt!
PoistaValitsen kakkosen, mutta vaihdan vähän sanan paljon huvitti :-)))
VastaaPoistaIhanaa tilataidetta jossa parasta kauniit kirkkaat värit. Tekijä on taatusi iloinen, positiivinen ja luova tyyppi. Ennemmin tunnen kateutta kuin myötähäpeää.
Kiitos Terhi!
PoistaMinäkin valitsen kakkosen ja lisään vielä, että iloisesti huvitti. Kerropa terveisiä tälle haastateltavalle, että lisää vaan tällaisia väriläikkiä ulos.
VastaaPoistaKiitos Puikoillanikin!
PoistaTuon tuunatun kakkosen kanssa menen myös minä. Hän on kyllä uskomaton taiteilija. Samoin minulta terkkuja.
VastaaPoistaKiitos sami niilola!
PoistaMyötähäpeä on tunnu tunne, mutta tähän taideteokseen viitaten mikään testin vastauksista ei anna oikeaa vastausta minun kohdalla... joten valitsen kohdan 8. joku muu, mikä?
VastaaPoistaTämähän on niin upeaa taidetta ja kun vielä ulos/luontoon laitettu esille, niin olen valmis polkemaan pitkänkin matkan nähdäkseni sen livenä... rakastan ulkotaidetta - ihanaa kun on ihmisiä, jotka näin tekevät ja tarjoavat tällaiselle myötähävettävälle tyypille jotain uniikkia ja ultimaattista ilman, että pitäisi rahautua (ja ahdistua) jonnekin sisälle (=rakennettuun ympäristöön), jota välttelen viimeiseen saakka!!
Kiitos Repolainen!
PoistaMinunkaan mielestäni mikään kohta ei kohdannut omiin ajatuksiini. Somaa taidetta, ihan mielelläni katsoin . Jos olisi pakko valita jokin, niin "huvitti", mutta vain myönteisessä mielessä.
VastaaPoistaKiitos Sirpa!
PoistaEn tuntenut myötähäpeää. Pikemminkin - minä tykkäsin tuosta väri-iloittelusta. Pikemminkin voisin itsekin keksiä jotain hauskaa käkkärämäntysuolle, jota usein ikkunastani katselen.
VastaaPoistaKiitos aimarii!
PoistaKuten edellisetkin kommentoijat minäkin tykkäsin näistä:)
VastaaPoistaTuollaisia olisi mukava katsella luontopolun varrella. Tunnen kyllä henkilön kenen mielestä tämän tyyppiset työt eivät kuulu luontoon, se en kuitenkaan ole minä:)
Myötähäpeää olen kyllä tuntenut joten tiedän senkin tunteen:)
Kiitos Irma!
PoistaMyötähäpeää tunnen kun joku esittelee jotain, missä ei ole ideaa, osaamista eikä kauneutta. Mutta noissa töissä niitä on.
VastaaPoistaKiitos Maija!
PoistaTiedän mitä myötähäpeä on ja olen tuntenutkin sitä. Näissä töissä en tunne sitä ja katson iloiten värikkäitä ITEtaideluomuksia. Tämä tekee hyvän mielen ja jokainen saa tehdä omalla pihallaan mitä haluaa (lain sallimissa rajoissa :)
VastaaPoistaKiitos Maatuska!
PoistaHmm, miltä tuntui? Riemukkaat vastausvaihtoehdot naurattivat. Sitten tuli mieleeni äidin kotitalon edustan virkkauksin "puetut" valaisinpylväät, jotka olivat mielestäni aika piristäviä😄
VastaaPoistaKiitos Liisa!
PoistaMinulle tuli vain ilon tunne ja riemukas tunne kaikkien niiden puolesta, jotka sattuvat näkemään tuon väripirskahduksen livenä.
VastaaPoistaKiitos Sartsa!
PoistaPirteät iloa tuottavat taideteokset.
VastaaPoistaKiitos MaaritKoo!
PoistaVarsinkin tuo ykköskuvassa ollut koriste on aivan upea, miksi ihmeessä hävetä näistä kumpaistakaan. Antaa vaan kaikkien kukkien tai taideteosten näkyä!
VastaaPoistaKiitos Anu! Kun yritän tulla blogiisi, tulee ilmoitus, että vältä tätä sivustoa, joku tietoturvajuttu ???, en uskalla tulla kommentoimaan juttujasi. Tiesitkö tästä? Onkohan muillakin sama juttu?
PoistaKiitos kun kerroit, en tiennyt että blogini näyttää jotain tuollaista. Ja nyt olen aika ymmälläni, että miten tuon saisi pois?
PoistaJa vielä tuli mieleen, että oletko kokeillut useammalla selaimella, tuleeko kaikissa sama teksti. Minä käytän itse eniten Firefoxia.
PoistaKiitos Anu neuvoista! Jostain syystä lukulistani blogeista vain sinun blogi reagoi noin. Täytyy yrittää jotain joo. Teen kaiken vain puhelimella, niin siksikin olen varovainen, ja ongelma voi johtua jostain puhelimeeni liittyvästä???
PoistaAnnetuista vaihtoehdoista en löytänyt valitettavasti yhtään sopivaa.
VastaaPoistaMinusta nämä värikkäät työt herättävät minussa positiivisia ajatuksia -
eivät siis missään tapauksessa myötähäpeää. Värit lankatöissä sointuvat
harmonisesti toisiinsa ja työn jälki on mallikelpoista. Aivan huikeita
koristeita omalla pihalla. Enemmän paheksun sellaisia epäsiistejä
pihoja, joihin on "kerätty autonromuja". Ilmeisesti niitä on kai tarkoitus
kunnostaa mutta koskaan ei tapahdu mitään vaan ruoho sekä horsmat
jatkat kasvuaan niiden ympärillä. Mietin aina myös ympäristö näkökulmaa eli valuu "autoromuista" vaikka öljyä tai jotain muita nesteitä maaperään...
Kiitos kauniista sanoistasi Marjo! Aivan liian paljon on romuisia pihoja, ja juu, jopa luonnolle vaarallisia.
PoistaNäistä tulisi hyvä mieli, jos tällaisiin joskus jossain metsälenkillä törmäisi.
VastaaPoistaKaunis kiitos Aliel!
Poista