Siipirikko

Huomasin nurmikolla kävelevän kontukimalaisen. Seurasin sitä. Se vain käveli. Aloin tajuta; se ei kykene lentämään. Ohjasin sen pienelle kukkaoksan pätkälle ja nostin sen "valokuvastudiooni" eli puutarhapöydälle. Se ei häiriintynyt yhtään. Ahnaasti nautiskeli kukasta.

Sitten huomasin sen siivet, jotka ensimmäisessä kuvassa ovat näkyvissä. Oikeanpuolimmainen siipi ei ole kasvanut normaalisti vaan jäänyt vasenta siipeä puolta pienemmäksi. Kimalainen on syntynyt vammaisena, siipirikkona.

Mutta hetkinen, onko se mahdollista? Ettei se olisi kyennyt lentämään koskaan? Olisiko se voinut selviytyä ilman lentokykyä? 

Vai näenkö sittenkin siiven väärin? Onko se vaurioitunut myöhemmin?

No, joka tapauksessa kuvaussession jälkeen siirsin sen varovasti erään pensaan alle. Todennäköisesti joku sen kuitenkin nappaa suuhunsa, ennemmin tai myöhemmin. Rauha hänen pörröisyydelleen.

Kävimme lähikesäkukkapuutarhalla ostoksilla. Tässä näkymä saunabaarin ikkunasta ulos. Miljoonakellot hehkuvat auringossa.

Kirpputorilta ostettu hämäysampiaispesä ei toiminut, ainakaan meillä. Toiveikkaana ripustimme sen saunabaarin kattoon. Metrin päähän tuosta alkoi ampiainen rakentamaan pesää.

Näin 🐦 linnun, jota en ollut ennen havainnut; ruskourpiaisen. Livahti kauemmas ennenkuin edes ehdin ajatella kameraa. Tuijottelin sitä ihmeissäni.

Komea nimi tällä maassa taivaltaneella ötökällä. Kumarra nöyrästi hänen korkeutensa edessä. Tässä tulee keisarilyhytsiipi. Vähän yli kaksisenttinen ötökkä oli helppo huomata.

Kuunliljojen alut ovat niin ihanan pontevia ja kivan värisiä.



Pidän eniten tämän Hämyn väristä; raikas keskivihreä.


Vielä tulppaani, jonka kukkaa en kyllä tulppaaniksi tunnistaisi. Ja aina yhtä hurmaavat kevätesikot. Sekä karttaperhosen kevätpolven naaras. Vielä kärpänen kultatyräkin kukinnolla ja kukkahämähäkki narsissilla. Tiesitkö, että kukkahämähäkki pystyy vaihtamaan väriään saalistuspaikan mukaan? Sen perusväri on valkoinen, mutta keltaisella kukalla se muuttuu keltaiseksi ja vaaleanpunaisella kukalla vaaleanpunaiseksi. Tässä taas esimerkki luonnon ihmeellisyydestä. Pystyvätkö ihmiset vaihtamaan ihonväriään? Niinpä, eivät pysty! 





Kommentit

  1. Aivan ihana saunabaari! Onpa hurmaava näkymä ikkunasta ja nuo ihanan väriset kukat ikkunalla.
    Voi surku kimalaista. Luonnon lakihan se on, että myös kuollaan, ja on kaikenlaisia vaurioita ja vammoja, mutta surua se herättää.
    Kyllä luonto todellakin on aivan ihmeellinen ja ihminen on todella vajavainen otus verrattuna vaikka mihin ötökkään, joka selviää vaikka mistä. Vaikkapa kasvattaa uuden raajan katkenneen tilalle ja sen sellaista. Oikein ihmetyttää, miten me ollaan voitu selvitä jo ilmeisesti miljoonia vuosia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Saila! Näin on, luonto on ihmeellinen. Ihminen vain kuvittelee olevansa niin ylivertainen ja luonnon yläpuolella.

      Poista
  2. Sinulla on rakkaus luontoon ja hyvä sydän 🌸
    Onneksi kimalainen ei itse varmaankaan osaa olla kohtalostaan onneton.
    Miljoonakellot ikkunalla, onpa herttainen kuva !

    VastaaPoista
  3. Saunabaari 🤔
    En minäkään ole huomannut virkatuista ampparipesistä tulleen muuta kuin koristeellista iloa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Sartsa! Pieni huone sai nimen saunabaari, koska siinä on tuo punainen leveä ikkunalauta baaritiskin korkeudella. Siihen on mukava nojailla vilvoitellessa. Se on kylmä tila, joten talvella mahdolliset saunajuomat pysyvät kylminä tiskin reunassa. Saunabaarista on sitten ovi pukuhuoneeseen, josta ovi saunaan ja pesuhuoneeseen. Virkattu pesä myös välillä säikäyttää, kun ei aina muista sen olemassaoloa.

      Poista
  4. Lovely pictures ! Lovely flowers and butterfly !
    Have a shinny weekend !
    Anna

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Thanks Anna! You too, have a nice weekend!

      Poista
  5. Melkoinen ötökkä tuo keisarilyhytsiipi.

    VastaaPoista
  6. Luonto herää kevääseen. Ihania alkavan elämän kuvia.

    VastaaPoista
  7. Mukavaa kun huomioit siipirikon ja annoit sille vielä ainakin pienen hetken elämää.
    Saunabaarin kukat huikean värisiä, mutta myös kuunliljat. Omani ovat ihan hailakoita noihin verrattuna . Pitäisiköhän niitäkin lannoittaa joskus ? :-).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Terhi! Olen kipannut kuunliljojen ympärille materiaalia siitä kompostista, johon tyhjennän vessan. Ehkä ne ovat siksi tänä keväänä niin tomeria?!

      Poista
  8. Upeita ötökkäkuvia. Nuo virkatut ampiaispesät toiminat hyvin. Tein mökin jokaiselle nurkalle valepesän ja yhtään oikeaa ei rakennettu viime kesänä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos enkulin käsityöt! Sinun valepesät olivat sitten parempia.

      Poista
  9. Hienoja kuvia, värikkäitä ja puhuttelevia. Luonto antaa ja luonto ottaa, ei voi mitään. Olettaisin että on vaurioitunut aikuisiällä, ei olisi selvinnyt muuten noin isoksi. Upeat saunabaarin väriläiskät :)

    VastaaPoista
  10. Hienot kukat baarin ikkunalla. Sain joskus lahjaksi virkatun harmaan "ampiaiskarkottimen". Ei vaikutusta, ihan viereen ilmestyy oikeita pesiä. Toivottavasti lahjan antaja ei kysy siitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Maija! Ilmeisesti nuo valepesät toimivat vaihtelevasti.

      Poista
  11. Voi kimalaista😞Saunabaarin ikkunalla kukitaan kauniisti kauniiden aluslautasten päällä. Ihanan kesäinen kuva! Minä opin muuten viime kesänä tuon kukkahämähäkin värinvaihtojutun, kun kuvasin sitä ja aloin etsiä siitä tietoa😄

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Liisa! Juu, tykkään itsekin saunabaarinäkymästä, ja aluslautaset ovat kauniita Arabian lautasia, mokomia ! 🤣.

      Poista
  12. Luulenpa, että luontoäiti kohtelee vammaisiaan paremmin kuin me ihmiset kumppaneitamme. Ei voi sanoa, että kohtelisi inhimillisemmin, koska ihmimmillisyys tuntuu olevan paikoin kadoksissa. Parhaimmillaan kontukimalainen mahdollistaa jonkun toisen ötökän elämän jatkumisen sen ravintona.
    Saunabaarin ikkunanäkymä miljoonakellojen lomitse on aivan ihana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Between! Samaa mieltä; luonnossa ja sen ilmiöissä on järkevyyttä, ihmisten maailmassa sitä ei aina ole.

      Poista

Lähetä kommentti