Siipirikko
Huomasin nurmikolla kävelevän kontukimalaisen. Seurasin sitä. Se vain käveli. Aloin tajuta; se ei kykene lentämään. Ohjasin sen pienelle kukkaoksan pätkälle ja nostin sen "valokuvastudiooni" eli puutarhapöydälle. Se ei häiriintynyt yhtään. Ahnaasti nautiskeli kukasta.
Sitten huomasin sen siivet, jotka ensimmäisessä kuvassa ovat näkyvissä. Oikeanpuolimmainen siipi ei ole kasvanut normaalisti vaan jäänyt vasenta siipeä puolta pienemmäksi. Kimalainen on syntynyt vammaisena, siipirikkona.
Mutta hetkinen, onko se mahdollista? Ettei se olisi kyennyt lentämään koskaan? Olisiko se voinut selviytyä ilman lentokykyä?
Vai näenkö sittenkin siiven väärin? Onko se vaurioitunut myöhemmin?
No, joka tapauksessa kuvaussession jälkeen siirsin sen varovasti erään pensaan alle. Todennäköisesti joku sen kuitenkin nappaa suuhunsa, ennemmin tai myöhemmin. Rauha hänen pörröisyydelleen.
Kävimme lähikesäkukkapuutarhalla ostoksilla. Tässä näkymä saunabaarin ikkunasta ulos. Miljoonakellot hehkuvat auringossa.
Kirpputorilta ostettu hämäysampiaispesä ei toiminut, ainakaan meillä. Toiveikkaana ripustimme sen saunabaarin kattoon. Metrin päähän tuosta alkoi ampiainen rakentamaan pesää.Näin 🐦 linnun, jota en ollut ennen havainnut; ruskourpiaisen. Livahti kauemmas ennenkuin edes ehdin ajatella kameraa. Tuijottelin sitä ihmeissäni.
Komea nimi tällä maassa taivaltaneella ötökällä. Kumarra nöyrästi hänen korkeutensa edessä. Tässä tulee keisarilyhytsiipi. Vähän yli kaksisenttinen ötökkä oli helppo huomata.











Aivan ihana saunabaari! Onpa hurmaava näkymä ikkunasta ja nuo ihanan väriset kukat ikkunalla.
VastaaPoistaVoi surku kimalaista. Luonnon lakihan se on, että myös kuollaan, ja on kaikenlaisia vaurioita ja vammoja, mutta surua se herättää.
Kyllä luonto todellakin on aivan ihmeellinen ja ihminen on todella vajavainen otus verrattuna vaikka mihin ötökkään, joka selviää vaikka mistä. Vaikkapa kasvattaa uuden raajan katkenneen tilalle ja sen sellaista. Oikein ihmetyttää, miten me ollaan voitu selvitä jo ilmeisesti miljoonia vuosia.
Kiitos Saila! Näin on, luonto on ihmeellinen. Ihminen vain kuvittelee olevansa niin ylivertainen ja luonnon yläpuolella.
PoistaSinulla on rakkaus luontoon ja hyvä sydän 🌸
VastaaPoistaOnneksi kimalainen ei itse varmaankaan osaa olla kohtalostaan onneton.
Miljoonakellot ikkunalla, onpa herttainen kuva !
Kiitos kauniista sanoistasi Rita A!
PoistaSaunabaari 🤔
VastaaPoistaEn minäkään ole huomannut virkatuista ampparipesistä tulleen muuta kuin koristeellista iloa.
Kiitos Sartsa! Pieni huone sai nimen saunabaari, koska siinä on tuo punainen leveä ikkunalauta baaritiskin korkeudella. Siihen on mukava nojailla vilvoitellessa. Se on kylmä tila, joten talvella mahdolliset saunajuomat pysyvät kylminä tiskin reunassa. Saunabaarista on sitten ovi pukuhuoneeseen, josta ovi saunaan ja pesuhuoneeseen. Virkattu pesä myös välillä säikäyttää, kun ei aina muista sen olemassaoloa.
PoistaLovely pictures ! Lovely flowers and butterfly !
VastaaPoistaHave a shinny weekend !
Anna
Thanks Anna! You too, have a nice weekend!
PoistaMelkoinen ötökkä tuo keisarilyhytsiipi.
VastaaPoistaNiin on, kiitos sami niilola!
PoistaLuonto herää kevääseen. Ihania alkavan elämän kuvia.
VastaaPoistaKiitos Puikoillanikin!
PoistaMukavaa kun huomioit siipirikon ja annoit sille vielä ainakin pienen hetken elämää.
VastaaPoistaSaunabaarin kukat huikean värisiä, mutta myös kuunliljat. Omani ovat ihan hailakoita noihin verrattuna . Pitäisiköhän niitäkin lannoittaa joskus ? :-).
Kiitos Terhi! Olen kipannut kuunliljojen ympärille materiaalia siitä kompostista, johon tyhjennän vessan. Ehkä ne ovat siksi tänä keväänä niin tomeria?!
PoistaUpeita ötökkäkuvia. Nuo virkatut ampiaispesät toiminat hyvin. Tein mökin jokaiselle nurkalle valepesän ja yhtään oikeaa ei rakennettu viime kesänä.
VastaaPoistaKiitos enkulin käsityöt! Sinun valepesät olivat sitten parempia.
PoistaHienoja kuvia, värikkäitä ja puhuttelevia. Luonto antaa ja luonto ottaa, ei voi mitään. Olettaisin että on vaurioitunut aikuisiällä, ei olisi selvinnyt muuten noin isoksi. Upeat saunabaarin väriläiskät :)
VastaaPoistaKaunis kiitos Maatuska!
PoistaHienot kukat baarin ikkunalla. Sain joskus lahjaksi virkatun harmaan "ampiaiskarkottimen". Ei vaikutusta, ihan viereen ilmestyy oikeita pesiä. Toivottavasti lahjan antaja ei kysy siitä.
VastaaPoistaKiitos Maija! Ilmeisesti nuo valepesät toimivat vaihtelevasti.
PoistaVoi kimalaista😞Saunabaarin ikkunalla kukitaan kauniisti kauniiden aluslautasten päällä. Ihanan kesäinen kuva! Minä opin muuten viime kesänä tuon kukkahämähäkin värinvaihtojutun, kun kuvasin sitä ja aloin etsiä siitä tietoa😄
VastaaPoistaKiitos Liisa! Juu, tykkään itsekin saunabaarinäkymästä, ja aluslautaset ovat kauniita Arabian lautasia, mokomia ! 🤣.
PoistaLuulenpa, että luontoäiti kohtelee vammaisiaan paremmin kuin me ihmiset kumppaneitamme. Ei voi sanoa, että kohtelisi inhimillisemmin, koska ihmimmillisyys tuntuu olevan paikoin kadoksissa. Parhaimmillaan kontukimalainen mahdollistaa jonkun toisen ötökän elämän jatkumisen sen ravintona.
VastaaPoistaSaunabaarin ikkunanäkymä miljoonakellojen lomitse on aivan ihana.
Kiitos Between! Samaa mieltä; luonnossa ja sen ilmiöissä on järkevyyttä, ihmisten maailmassa sitä ei aina ole.
Poista